tisdag 4 juni 2013

Lycka

Inte mått så bra idag. Nästan omöjligt att sova som vanligt, men framåt 4-tiden somnade. Bara för att vakna av något som mest kändes som ett blodtrycksfall med ett akut illamående. Hann precis rusa (eeh, ok..) ut på toa när magen vände sig ut-o-in. Sedan somnade jag inte förrän Thomas kommit hem från jobbet vid 6-tiden..:/  Tror att det beror på sömnbrist helt enkelt, sover nästan ingenting nu pga värken.
Så dagens aktiviteter blev inställda, förutom läkarbesöket med Linda. Hon skulle på ett första besök på sin nya VC och fick en (vad det verkar iaf) mycket sympatisk kvinnlig läkare från Ungern. Hon verkade vara ganska påläst om Linda och var helt inne på att:
1) TA olika prover för olika typer av infektioner
2) Testa för Malaria
3) Remiss till Öron/Näsa/Hals för ev bortoperation av mandlarna
4) Ev remiss till Infektion på ÖS
Så så här långt verkade det väldigt bra. Men inte för att jag vill vara negativ, men det har verkar bra förut och blivit rena katastrofen, så vi väntar och ser..

Och vad har det här med lycka att göra? Tja, veckans Real Life handlar just om lycka.
Yohanna undrar:
Vad är lycka?
- är du lycklig?
- känner du lycka mest hela tiden eller får du sånna där små ögonblick av lycka?
- vad gör dig lycklig? Vardagslycklig alt. viktig-lycka.
- hur känns det att vara lycklig samt O-lycklig?
 
Och det fick mig att fundera. Förstås.
Jag är nog av naturen en lycklig människa tror jag. Inte så att jag hurtigt skuttar runt likt en Pollyanna, ler, skrattar och hela tiden måste tala om hur lycklig jag är. Nej, mer på ett lite lugnt sätt. Tex när jag deppar ihop över värken eller dotterns eller syrrans sjukdomar, kan någon säga något som får mig att fnissa, eller en av hundarna kommer och knör i soffan. Eller när sambon (som inte är de stora ordens man) helt plötsligt från ingenstans säger att man är fin. Eller sonen som inför sina lagkompisar säger att han har den snällaste mamman. Eller dottern som på något sätt känner på sig att man behöver höra något snällt, skickar det finaste smset man kan tänka sig. Eller bara känsla när man sätter sig i bersån med en bok och kopp kaffe..
Eller när någon av killarna i laget ser att man fixat håret. Eller någon av de goa vännerna bara finns där och orkar lyssna när man behöver gnälla av sig lite.
Jag tror attt jag är lycklig hela tiden med toppar och dalar. Det är klart att man blir skittrött på allt ibland, men jag är faktiskt glad över att fint jag har i livet. Kan nog inte skilja på vardagslycka och viktiglycka.
För mig känns lyckan olika beroende på vad det är. Oftast bara en nöjd känsla, men ibland hjärklappning eller pirr i knäna och tårar som rinner  :)
Olycka, då är det tungt att andas eller hjälplöshet eller hjärtklappning och tårar som rinner..
 
Nu har jag suddat och skrivit om några gånger. Det är inte så lätt som man tror att definiera lycka och olycka!
 
Ha en go kväll därute, det ska jag ha!
Kram

4 kommentarer:

  1. Det låter jättabra detta tycker jag. Att du mitt inne i alla denna tråkighet som du har just un ändå kan känna att du innerst inne är lycklig.
    Bra!
    Jag återkommer.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Här kommer sammanställningen:
    Vad gör oss lyckliga och VAD är lycka?
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/june/sammanstallning-av-real-life-lycka-2.html

    Tack för att du var med och delade med dig.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa dina tankar! Jag är likadan, har en lycklig grundinställning. Det hjälper mig mycket i livet!

    SvaraRadera
  4. Hoppas du mår bättre nu. Kram!
    Jenny

    SvaraRadera